"Hunters di Rest": rahsia lukisan yang paling terkenal Perov

• "Hunters di Rest": rahsia lukisan yang paling terkenal Perov

Sekitar lukisan ini oleh Vasily Perov sejak penubuhannya dibakar nafsu serius: lukisan Stasov berbanding dengan cerita-cerita memburu terbaik Turgenev dan artis Mikhail Saltykov-Shchedrin dituduh sebagai watak-watak terlalu teater dan luar biasa. Di samping itu, "Hunters di Rest" semua prototaip sebenar mudah dipelajari - kawan Perova. Walaupun ulasan bercampur-campur pengkritik, gambar telah menjadi sangat popular.

V. Perov. Diri, 1870. Fragment

Vasily Perov adalah pemburu dan memburu tema gemar sudah biasa kepadanya. Pada tahun 1870-ies. dia mencipta apa yang dipanggil "siri memburu": yang lukisan "Fowler", "Nelayan", "nerd", "merpati", "Memancing". Untuk "Fowler" (1870), beliau menjadi profesor dan pensyarah di Moscow School of Painting, Arca dan Seni Bina. Tetapi yang paling menarik dan dikenali dalam kitaran ini pasti adalah gambar "Hunters di Rest."

V. Perov. Fowler, 1870

kanvas telah dipamerkan buat kali pertama pada pameran perjalanan 1 dan dengan serta-merta disebabkan jawapan bercanggah. Pengkritik Stasov dikagumi kerja. Mikhail Saltykov-Shchedrin dikritik kerana kekurangan mendesaknya lukisan dan kebenaran hidup, bagi tiruan emosi: "Seolah-olah pada memaparkan gambar terdapat beberapa jenis pelakon yang berperanan memerlukan bercakap dengan sisi: pendusta ini dan mudah tertipu, menjemput penonton untuk tidak percaya pendusta pemburu dan menyeronokkan lebih mudah percaya orang baru pemburu. Seni kebenaran berkata-kata untuk dirinya sendiri, dan bukannya menggunakan maknanya. " Tetapi F. Dostoevsky tidak bersetuju dengan komen-komen kritikal: "Apa darling! Sudah tentu, untuk menjelaskan - supaya memahami dan Jerman, tetapi kerana mereka tidak faham, seperti yang kita lakukan, yang pendusta Federation ini dan bahawa dia berbohong di Rusia. Kita hampir mendengar dan tahu tentang apa yang dia kata, kita tahu keseluruhan perolehan pembohongan beliau, gaya, perasaannya. "

Di sebelah kiri - D. Kuvshinnikov. Betul - watak utama * * Hunters di Rest

Hunters prototaip telah menjadi orang sebenar biasa Vasily Perov. Dalam peranan "pembohong", bersemangat bercerita, saya membuat doktor Dmitry Kuvshinnikov, seorang kekasih yang hebat memburu senapang - salah satu yang sama yang berkhidmat sebagai prototaip dan Dr. Dimova dalam "The Grasshopper" Chekhov. Isteri Kuvshinnikova Sofia Petrovna adalah perempuan simpanan salun sastera dan seni, yang sering V. Perov, I. Levitan, Repin, Chekhov dan lain-lain artis terkenal dan penulis.

Di sebelah kiri - V. Perov. Potret V. Bessonov, 1869. Di sebelah kanan - pendengar yang meragukan, salah satu * * Hunters di Rest

Imej ironinya tersenyum pemburu Perov digambarkan doktor dan artis amatur Vasily Bessonov, dan prototaip untuk pemburu muda, lelaki dianggap naif cerita memburu, berkhidmat sebagai Nikolai Nagorny berusia 26 tahun, ahli masa depan Moscow City Government. Ini mengesahkan dalam memoirnya beliau dan Volodicheva - anak perempuan Nagornova. Pada tahun 1962 dia menulis seni pengkritik V. Mashtafarovu "Kuvshinnikov DP adalah salah satu daripada rakan-rakan terdekat ayahku. Mereka sering pergi pada memburu untuk burung. Ayah saya adalah anjing, dan sebagainya kita akan Dmitry Pavlovich, Nicholas M. dan Dr. Vladimir Bessonov Mereka mewakili Perov ( "Hunters di Rest"). Kuvshinnikov berkata kepada bapanya dan Bessonov mendengar. Bapa - berhati-hati dan Bessonov - dengan sebutir garam ... ".

B. Perov. Hunters rehat, 1871. Fragment dengan permainan

Amat penting dalam kerja-kerja ini adalah watak-watak gerak isyarat dengan mana artis mencipta potret psikologi wataknya: tangan perawi splayed menggambarkan beliau cerita "menakutkan", tersenyum biasa kekufuran menggaru kepalanya, lengan kiri tekanan pendengar muda mampatan, tangan kanan dengan beku rokok yang memberikan semangat dan seram yang lurus dengan yang dia mendengar cerita. Digambarkan di sudut kiri bawah pemburu perlombongan dengan mudah boleh menjadi kehidupan yang bebas masih dengan permainan, tetap diteliti artis sengaja tertumpu kepada wajah-wajah dan tangan daripada watak-watak, menonjolkan aksen cahaya terang.

Kramskoy. Potret V. Perov, 1881. Detail

Hari ini, semula lukisan menjadi hadiah tradisional bagi pemburu gemar. Kain, yang ditulis V. Perov, pada tahun 1871, kini dalam Galeri Tretyakov di Moscow, dan salinan yang dicipta pada tahun 1877 - Muzium Negara Rusia di St Petersburg.

V. Perov. Hunters di Rest, salinan 1877