Ritual yang akan membuat anda lebih bahagia

• ritual yang akan membuat anda lebih bahagia

Orang ramai amat dihormati bijaksana kuno. Tetapi atas sebab tertentu, tidak membaca karya mereka. fakta menarik: jika anda memilih buku-buku dalam "klasik", dan bukannya rak bantu diri, peluang anda untuk hidup kehidupan yang bahagia dengan ketara berkembang. Dan untuk kebahagiaan kita adalah idea-idea agak cukup, yang dikenali untuk beribu-ribu tahun.

Ritual yang akan membuat anda lebih bahagia

1. Kami melakukan aktiviti tidak kecewa, dan kepercayaan

Bayangkan, anda sedang berangkat tersayang. Anda berasa sedih? Dunia tidak akan sama lagi?

Sekarang bayangkan senario yang sama, tetapi pada akhirnya anda akan tahu bahawa manusia ini - sakit jiwa yang membunuh tiga rakan-rakan sebelum ini. Adakah anda kecewa bahawa anda tinggal? Tidak, kamu takut!

Adalah jelas bahawa hakikat bahawa pemisahan tidak begitu penting kerana pandangan anda keadaan.

Jika anda kehilangan pekerjaan anda dan yakin bahawa ia adalah kedudukan yang tidak baik, dan pencarian tempat baru tidak akan mengambil banyak masa, maka anda jangan bimbang. Jika anda yakin bahawa ia adalah kerja yang terbaik, dan lain-lain seperti itu, anda tidak akan dapat mencari, anda musnah.

emosi kita tidak sengaja, mereka datang dari fikiran kita.

"Ajaran Stoic menunjukkan bahawa tidak ada peristiwa yang baik atau buruk, hanya ada persepsi kita tentang apa yang berlaku. Shakespeare dibuat dengan cara ini: "Tiada apa yang baik atau buruk - ia pemikiran menjadikan semua itu." Dan Shakespeare dan kuno ahli falsafah meyakinkan kita bahawa dunia ini adalah acuh tak acuh dan objektif. Sebagai Stoika berkata: "Ini berlaku kepada saya" dan "Ia berlaku kepada saya, dan ia adalah dahsyat," bukan perkara yang sama. Jika anda memberi tumpuan hanya pada bahagian pertama, anda akan menjadi lebih kukuh dan akan dapat untuk membuat sesuatu yang baik dari semua yang akan bersama anda tidak kira apa yang berlaku. "

Pengajaran sekolah sikap tabah diadaptasi ahli psikologi yang terkenal Albert Ellis dan mempengaruhi pembentukan terapi tingkah laku yang rasional-emosi - kaedah utama membantu untuk mengatasi pelbagai masalah yang serius, kemurungan kemarahan yang tidak terkawal. Sebahagian besar daripada pengalaman kami adalah disebabkan oleh kepercayaan yang tidak rasional.

Lain kali anda menghadapi emosi negatif, tidak memberi tumpuan kepada peristiwa-peristiwa yang mencetuskan. Tanya diri anda bagaimana pemikiran anda adalah rasional:

Jika pasangan saya meninggalkan saya, saya tidak pernah pulih daripada ini.

Jika saya kehilangan pekerjaan saya, hidup saya sudah berakhir.

Jika saya tidak membaca hingga akhir post ini, penulis akan membenci saya.

Pertimbangan ini adalah tidak rasional dan mereka mencetuskan kebimbangan, kemarahan atau kemurungan.

Mengubah pemikiran anda, dan anda akan dapat untuk menghadapi dengan emosi: "Walaupun dia / dia meninggalkan saya, saya akan bertemu dengan seseorang yang lain. Ia telah berlaku sebelum ini, dan saya melakukannya. "

Tetapi apa yang anda lakukan jika anda bimbang tentang masa depan?

2. Kawalan apa yang anda boleh dan mengabaikan yang lain

Anda tahu Doa Serenity? (Pengarang Its - Reinhold Niebuhr, ahli teologi Amerika, yang tinggal pada awal abad XIX-XX):

"Tuhan, berikanlah kepadaku kemampuan untuk menerima apa yang saya tidak boleh berubah, Courage untuk mengubah perkara yang saya adalah subjek, dan kebijaksanaan untuk membezakan satu dari yang lain."

Reinhold Niebuhr datang kepada idea ini pada tahun tiga puluhan abad yang lalu. Stoika mengajar idea ini mudah 2000 tahun dahulu. Ahli-ahli falsafah kuno, banyak perhatian dibayar untuk mengawal, tetapi masih tidak gila mengenainya. Idea utama sikap tabah: "Bolehkah saya mempunyai apa-apa pengaruh mengenai perkara ini?"

Jika ya, melakukannya. Jika anda tidak boleh ... bermakna bahawa anda tidak boleh. Pengalaman tidak membawa kepada apa-apa selain daripada tekanan.

"Menurut ajaran sikap tabah, sering sesuatu yang membimbangkan kita - ini adalah sesuatu di mana kami tidak mempunyai kawalan. Sebagai contoh, saya telah merancang untuk esok, perkara yang penting dan saya bimbang tentang hujan. Tidak kira berapa banyak saya akan gugup. Hujan dari ia tidak akan berhenti. Golongan Stoika berkata: "Anda bukan sahaja akan lebih bahagia jika anda belajar untuk membezakan antara satu keadaan di mana anda boleh dan tidak boleh mempengaruhi apa yang berlaku, tetapi juga untuk menjadi lebih produktif dan berkesan, jika terus tenaga mereka sepenuhnya kepada dia yang mempunyai kawalan." Masa depan anda bimbang tentang apa yang berlaku, berhenti sejenak dan bertanya kepada diri sendiri: "Bolehkah saya mempengaruhi peristiwa" Jika ya, maka jangan risau dan mendapatkan untuk bekerja. Jika anda tidak dapat untuk mengawal keadaan, pengalaman yang tidak akan memperbaiki keadaan.

Kesedihan, kemarahan, emosi - adalah reaksi yang tidak rasional, dan bukan cara terbaik untuk bertindak balas.

Bagaimana, maka, berkaitan dengan peristiwa-peristiwa yang tidak akan mengikut perancangan?

3. Mengambil segala-galanya, tetapi tidak menjadi pasif

Perenggan ini adalah masalah yang paling. Tiada siapa yang suka perkataan "mengambil". Bagi kebanyakan orang, ia bermakna untuk menerima dan menyerah diri. Tetapi ini tidak berlaku.

Mari kita lihat cara lain. Apakah antonim dengan perkataan "mengambil"? Menafikan. Tiada siapa yang pernah disyorkan untuk menafikan apa yang berlaku.

Albert Ellis menasihatkan rakyat supaya tidak termasuk perkataan dari ucapannya "harus". "Sekiranya" - adalah negatif. Apa sahaja yang anda mahu, apa yang anda harapkan tidak akan mengatasi realiti.

Anak-anak saya perlu bertindak. (Tetapi mereka tidak berbuat demikian)

Jalan-jalan yang tidak sepatutnya supaya dimuatkan. (Tetapi kita mempunyai kedudukan jam dalam kesesakan lalu lintas)

Hujan tidak sepatutnya pergi. (Tetapi Street hujan lebat)

Penafian - adalah tidak rasional, dan kepercayaan yang tidak rasional - akar emosi negatif. Jadi langkah pertama - adalah untuk menerima realiti masa kini. Tetapi ini tidak bermakna bahawa anda perlu menjadi pasif.

Anda menerima hakikat bahawa hujan. Penafian dan "harus" tidak mengubah apa-apa ... Tetapi ia tidak bermakna bahawa anda tidak boleh mengambil payung.

"Dalam pemahaman kita tentang keputusan - sinonim untuk rendah hati, tetapi untuk golongan Stoika ia bermakna untuk menerima fakta kerana mereka, dan kemudian membuat keputusan apa yang perlu dilakukan dengan mereka. Masalahnya ialah bahawa kerana jangkaan kami, kita melihat keputusan itu sebagai penyerahan kepada keadaan, sedangkan kita tidak tahu apa yang mungkin berlaku. Sebagai Stoika berkata: "Mari kita tidak membuang tenaga pada mencari apa yang di luar kawalan kami, adalah lebih baik kita mengambil fakta-fakta ini, mari kita beralih dan melihat apa yang anda boleh lakukan dengan ia." Lain kali, apabila berlaku kesilapan, kerana ia bertujuan, tidak menafikan, menerimanya. Bertanya jika anda boleh mempengaruhi apa yang berlaku? Jika ya, melakukan sesuatu. Jika tidak, tanya diri anda sama ada kepercayaan anda adalah rasional.

Ini adalah bagaimana anda datang dari "Terdapat menjadi hujan! Sekarang kita tidak boleh pergi ke taman! Hari keseluruhan adalah rosak! "Kepada" Terdapat hujan, maka tidak ada kenaikan di taman. Marilah kita melihat filem yang baik! "

Oleh itu, kita membincangkan doktrin Stoic bagaimana untuk mengatasi emosi negatif. Ia adalah perlindungan kita. Sekarang mari kita bercakap mengenai serangan - tentang bagaimana untuk memperbaiki keadaan.

4. Membuat keputusan yang kanak-kanak anda

Saya tahu, saya tahu, ia kedengaran sia-sia. Memberi seketika, saya akan menjelaskan segala-galanya.

Semua apa yang kita katakan sebelum ini, ada di dalam kepala saya. Dan seperti yang kita lihat, ia keluar dari fikiran saya datang hampir semua masalah kita. Tetapi jika kita mahu memperbaiki keadaan ini, ia adalah perlu untuk belajar daripada orang lain.

Anda tidak keseorangan di dunia ini. Jadi banyak perkara yang anda boleh belajar daripada orang lain: model peranan, mentor. Seneca, salah satu daripada rukun sikap tabah, melahirkan idea ini dalam kata indah yang saya benar-benar suka:

"Kami suka untuk mengatakan bahawa kita tidak boleh memilih ibu bapa bahawa mereka telah dipilih oleh kami secara kebetulan, tetapi kita benar-benar mempunyai kuasa untuk memilih, yang anaknya mahu menjadi."

Apabila saya bercakap dengan Profesor Anders Eriksson, pengarang teori kira-kira 10,000 jam amalan, yang dapat membuat sesiapa pakar, beliau berkata, jika anda mahu menjadi lebih baik dalam apa jua bidang, langkah pertama - adalah untuk mencari seorang mentor.

Anders: "Kita perlu bercakap dengan seseorang yang dikagumi, sesuatu yang membuat persembahan di tahap yang anda ingin mencapai. Kehadiran seperti mentor yang akan membantu anda memahami apa yang mungkin perlu berubah untuk mencapai tahap yang dikehendaki kemahiran. Tanya orang ini bagaimana dia sampai beliau, meminta bantuan untuk mengenal pasti apa yang menghalang anda pada ketika ini untuk mencapai yang diingini, dan apakah langkah-langkah seterusnya ke arah sasaran. " Lain kali anda berhadapan dengan halangan, berfikir tentang orang yang kagumi. Kajian menunjukkan bahawa soalan "Apa yang akan ________ dilakukan di tempat saya?" Boleh mempunyai kesan positif yang kuat ke atas tingkah laku anda.

model peranan dan mentor adalah bantuan yang besar untuk mencapai versi yang lebih baik daripada diri sendiri. Walau bagaimanapun, bagaimana untuk memastikan anda benar-benar tanam? Bagaimana anda tahu bahawa anda sedang berjalan mengikut jalan yang dipilih?

5. Pagi dan petang ritual memberi kesan yang besar

Sebilangan besar kajian mengesahkan bahawa ritual banyak boleh meningkatkan kehidupan kita. Apakah jenis ritual Stoika disyorkan?

Pagi dan petang ritual. Satu - untuk membantu anda membuat persediaan untuk hari ini, dan yang lain - untuk menilai bagaimana hari itu, dan yang boleh diperbetulkan pada masa akan datang.

"Sikap tabah mengajar kita untuk memulakan hari dengan satu upacara yang akan menyerupai sesuatu yang mana kita berhadapan. Marcus Aurelius berkata: "Hari ini, orang yang anda akan bertemu akan ..." dan kemudian beliau telah menyenaraikan semua sifat-sifat negatif yang boleh bertemu di siang hari. Ini bukan satu sikap yang pesimis, beliau berkata: "Sekarang anda sudah tahu semua ini, maka tidak mengambil perkara atas perbelanjaannya sendiri dan cuba untuk memahami mengapa orang berkelakuan cara ini, mengampuni dan menyayangi mereka walaupun ia." Golongan Stoika percaya bahawa ia adalah perlu untuk memulakan hari dengan meditasi, menyediakan diri mereka untuk masa depan, dan untuk menyelesaikan, berfikir tentang apa yang telah berlaku, dan yang boleh diperbetulkan. "

Golongan Stoika tidak percaya dalam kesempurnaan. Mereka melihat bahawa kita berada dalam satu proses yang berterusan kerja pada diri sendiri. Anda sentiasa boleh menjadi lebih baik. Sebagai Seneca berkata: ". Selama anda hidup, terus belajar untuk hidup" Secara ringkasnya:

Lima mata, kerana kebijaksanaan ahli-ahli falsafah purba boleh membantu anda untuk menjadi lebih bahagia:

Kami tidak peristiwa kecewa, dan kepercayaan: hanya akhir dunia benar-benar bermakna akhir dunia.

Mengawal apa yang anda boleh dan mengabaikan yang lain: kebimbangan tidak pernah diperbetulkan keadaan.

Mengambil segala-galanya, tetapi tidak menjadi pasif: tiada siapa yang menasihatkan penafian. Ambil. Dan kemudian bertindak.

Membuat keputusan yang anak anda: bahawa Batman akan dilakukan dalam situasi ini?

Pagi dan petang ritual memberi kesan yang besar: merancang hari anda, dan kemudian kesimpulan.

Kitab Marcus Aurelius 'Meditations "bermula agak luar biasa: dia senaraikan semua, sebelum ada yang terhutang budi untuk bantuan mereka. Ia adalah sejenis senarai terima kasih.

ahli falsafah Stoic dibayar banyak perhatian terima kasih. Dalam "Reflections" Marcus Aurelius menulis, "Jangan memberi tumpuan kepada perkara-perkara yang anda tidak tergolong, seolah-olah mereka anda. Hanya menghitung nikmat yang anda benar-benar milik, dan berfikir tentang berapa banyak yang anda akan mahu mereka jika mereka tidak anda. "

Beribu-ribu tahun kemudian, saintis akan menyokong beliau dalam kepercayaan ini. Kajian menunjukkan bahawa dengan mengemukakan hidupnya tanpa detik-detik dihargai, orang mula menghargai apa yang berlaku kepada mereka. Ia membuatkan kita lebih bersyukur dan gembira.

"Bagaimana jika saya tidak pernah bertemu dengan sahabat / hidup zu dia? Sekiranya Aku tidak mempunyai anak-anak? Saya amat gembira kerana mereka berada dalam kehidupan saya. "

Anda tidak perlu semua orang baubles berkilat untuk berasa gembira. Berhenti seketika untuk menyedari nilai perkara-perkara besar yang anda sudah mempunyai.

Kita cenderung untuk harga yg terlalu tinggi keaslian itu. Kadang-kadang idea-idea, yang beribu-ribu tahun - itu sahaja yang diperlukan untuk menjadi gembira.